Kjøpsvilkår

Innledning
Dette kjøpet er regulert av den nedenstående kjøpsvilkår for forbrukerkjøp av varer hos Astronomen AS, via www.astronomen.no. Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Hvis du vil ha mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp kan du følge referanser til lovverk nederst. Der det i disse kjøpsvilkårene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved bruk av e-post, SMS, brev, eller lignende. Dersom du vil at vi skal sende eventuelle purringer, påkrav etc. til deg med e-post, sms eller tilsvarende elektroniske kommunikasjonsmetoder, må du uttrykkelig akseptere dette. Astronomen inngår ikke avtaler med personer under 18 år. Astronomen AS reserverer seg retten til å nekte en bestilling. Eventuelle falske bestillinger eller andre bedrageriforsøk vil bli politianmeldt. Kjøpsbetingelsene og annen informasjon på www.astronomen.no er kun tilgjengelig på norsk.

Partene
«Selger» er: Astronomen AS, Røyskattlia 15, 2743 Harestua
Brønnøysundregisteret med org.nr.: 826 055 332 og blir i det følgende benevnt «vi» eller «oss».
«Kjøper» er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt «du», «deg», «din» eller «ditt».

Kjøp
Avtalen er bindende for begge parter når din bestilling er mottatt av Astronomen. Ved bestilling på astronomen.no sendes ordrebekreftelse til den e-post som du oppgir ved bestilling. Kontroller at ordrebekreftelsen stemmer med bestillingen med hensyn til antall, varenavn, mål, pris og andre betingelser. Er det ikke samsvar mellom bestilling og ordrebekreftelse må du kontakte Astronomen kundeservice snarest mulig.

Priser
Alle priser oppgis inkludert merverdiavgift, og det er prisene på bestillingstidspunktet som gjelder. Astronomen tar forbehold om trykk-, skrive- og systemfeil, og du blir kontaktet dersom din bestilling må rettes som følge av feil pris. Du har da rett til å endre eller annullere din bestilling. Dersom det er ønskelig å dele opp betalingen tilbyr Astronomen inntil 12 måneders rentefri nedbetaling. Kontakt kundeservice: kontakt@astronomen.no for å få hjelp med dette.

Forbehold
Enkelte bilder brukt på astronomen.no er illustrative og kan avvike fra varens faktiske utseende.

Betaling
Når du bestiller på astronomen.no handler du trygt og enkelt. Gjennom vår netthandelsløsning tilbyr vi en enkel bestilling hvor du kan velge å betale med Vipps eller få tilsendt faktura.

Levering
Alle bestillinger på astronomen.no leveres av Bring. Astronomen tilbyr levering av varer til gitt adresse, på døren på dagtid og på kveldstid. Du vil bli kontaktet av Bring, (Posten) via SMS melding til din mobiltelefon eller e-post for levering for booking av leveringsdato og innenfor et tidspunkt. Ved levering vil du bli kontaktet 30 minutter før varene ankommer. Det er derfor viktig at du er tilgjengelig på det telefonnummeret som er oppgitt til Astronomen og til Bring ved bestilling. Varen skal kvitteres ut ved signatur ved avlevering. Det kreves at du er hjemme ved levering i avtalt tidspunkt.

Er det faktorer som kan påvirke leveringen, som for eksempel ufremkommelig vei eller andre hinder, må dette gis beskjed om til Bring under avtalebookingen. Skulle det skje at leveranse ikke kan skje fra kundens side, skal dette gis beskjed om til Bring minst én dag i forvei! Levering skjer så langt det finnes lovlig kjørbar vei. Ferger tilknyttet riksveinettet anses som praktisk mulig. Om Bring Express må betale avgifter i forbindelse med fergetransport, vil dette belastes kunden. Dette gjelder også enkelte bomringer.

Varer som kjøpes i nettbutikken vil bli sendt fra Astronomen AS i løpet av de to påfølgende arbeidsdagene etter bekreftet ordre. Frakttid etter dette vil avhenge av speditøren. Dersom du har behov for raskere levering, anbefaler vi å ta kontakt for å gjøre oss tidlig kjent med din ordre og for å komme i dialog om mulige alternative metoder for levering. 

Dersom du er påmeldt kurs hos Astronomen AS, og ønsker å ombooke eller avbestille kurset, må dette skje senest innen én uke før kurset finner sted. 

Kontroll av varene ved levering
Du anbefales å være tilstede ved levering for å kontrollere at leverte varer stemmer overens med salgsordren før sjåførens fraktseddel underskrives. Oppdager du manko eller skade skal dette noteres på fraktseddelen som sjåføren beholder. Du kontakter deretter Astronomen sin kundeservice så snart som mulig for videre behandling. Velger du ikke å være tilstede ved levering er varene å regne som levert i tråd med fraktseddel. Skulle du få utlevert feil varer ber vi deg kontakte vår kundeservice så snart som mulig.

Informasjon om angrerett
Hvis du angrer på et kjøp hos oss, er det angrerettloven som gjelder. Vi ønsker at håndteringen skal være så enkel som mulig for begge parter. Ved angret kjøp har selger og kjøper noen forpliktelser som må følges innenfor angrerettlovens bestemmelser. Vi anbefaler å vise god omsorg for varen og originalemballasjen hvis man ønsker å returnere varen trygt og sikkert tilbake.

Angrerett (gjelder ved kjøp via astronomen.no og Astronomen kundeservice)
Kjøp på nett og telefon er ivaretatt gjennom angrerettlovens bestemmelser som gir deg retten til å returnere en vare uten å oppgi noen grunn, selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Ved bruk av angreretten må Astronomen varsles innen 14 dager fra varene og opplysninger om angreretten er mottatt (jf. angrerettloven § 21), og hele ordren returneres innen 30 dager etter levering (jf. angrerettloven § 25). Tilbakebetaling ved retur skjer når returen er godkjent. Returen tilbakebetales til samme konto som betalingen kom inn fra. Tilbakebetalingen til din konto skjer normalt innen 14 dager etter returen er godkjent.

Viktige utdrag fra angrerettloven
Angreretten betinger at kunde bærer kostnadene selv (jf. angrerettloven § 8, punkt i). Dersom forbrukeren uttrykkelig har valgt en annen type returfrakt er dette en kostnad og risiko som bæres av kunde (jf. angrerettloven § 24).

Angreretten gir Astronomen rett til å belaste kunde om produktet er påført en verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskap og/eller funksjon (jf. angrerettloven § 25).

Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jf. angrerettloven § 1). Det forplikter en aktiv handling fra deg på en slik måte at det ikke er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. Med en aktiv handling kan vi behandle saken på en rask og effektiv måte for begge parter, iht. angrerettloven (14 dagersfristen nevnt i angrerettloven § 11).

Bruk av angrerett
Angreretten meldes til Astronomen sin kundeservice via epost kontakt@astronomen.no. Tilbakebetaling skal finne sted innen fjorten dager etter at vi mottar produktet fra deg og vi krediterer det betalingskortet du har betalt ordren med.

Cookies
Cookies (informasjonskapsler) er små filer som brukes til å lagre informasjon om hvordan du bruker nettsidene våre. Astronomen bruker cookies til å få statistikk om bruken av våre nettsider. Hos oss brukes cookies fra følgende tjenesteleverandører:

  • Facebook, hjelper oss å nå ut til deg med relevant informasjon

Dersom du ønsker å skru av cookies gjør du dette i innstillingene for din nettleser.

Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse
Dersom det foreligger en mangel ved varen, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget den, kontakte vår kundeservice på epost: kontakt@astronomen.no slik at du etter omstendighetene kan få retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller heve kjøpet. Du vil bli bedt om å oppgi ditt ordre- eller transaksjonsnummer, hvilken vare det gjelder og hva som er feil med varen. Du kan også bli bedt om å levere bilder av skaden. Det er ditt ansvar å returnere den defekte varen. Kontakt varehuset eller kundeservice dersom du ikke kan ta med varen til varehuset. Ved gyldig reklamasjon får du dekket returkostnaden. Vi forbeholder oss retten til å reparere varen hvis det er umulig å skaffe en ny, for eksempel hvis varen ikke lenger blir produsert, eller at det medfører en urimelig kostnad. Du kan reklamere inntil to år etter at du mottok varen, og inntil fem år dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre. En reklamasjon skal gjøres så snart som mulig etter at feil oppdages. Ved reklamasjon etter 6 måneder etter varen er mottatt må du kunne sannsynliggjøre at feilen var tilstede når du fikk varen. Reklamasjonsretten gjelder ikke feil forårsaket av normal slitasje, skader ved lagring samt andre feil som kan skyldes kunden.

Alle reklamasjoner skal vurderes. Dersom ikke reklamasjonen kan håndteres på stedet vil du få en skriftlig bekreftelse på mottak av reklamasjon. Vi behandler reklamasjonen så snart som mulig og normalt innen 14 dager.

Konfliktløsning
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Du kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Astronomen følger vedtak i Forbrukertvistutvalget.

Lover og referanser
Forbrukerkjøp reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven og finansloven og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. For varekjøp på nett og telefon gjelder i tillegg angrerettloven og e-handelsloven. Se www.lovdata.no for mer informasjon.

Astronomen AS,
Røyskattlia 15,

 2743 Harestua
kontakt@astronomen.no

Handlekurv